Alfa Romeo Spider problemy z rozrządem?

Autor: Dave Hill

Symptomy

Samochód to Alfa Romeo Spider 2.0 L Twin Spark rok 1998. Auto przyjechało do naszego warsztatu z powodu zapalenia się lampki kontrolnej (MIL). Samochód nie przejawiał żadnych oznak awarii oprócz zapalonej kontrolki.

Poszukiwanie przyczyny

W pierwszej kolejności podpięliśmy się do komputera w celu odczytania kodu błędu, który był następujący:

phase sensor circuit - obwód czujnika fazy

Kod po usunięciu nie pojawiał się w momencie włączenia zapłonu, jednak zaraz po uruchomieniu silnika błąd zapisywał się ponownie.

Klient poinformował nas, że niedawno w samochodzie doszło do postrzępienia paska rozrządu, który został wymieniony na nowy. Z taką wiedzą wydawało się nam rozsądne sprawdzić w pierwszej kolejności synchronizację wału i wałka.

Przygotowanie i wykonanie tego testu zajmuje przeważnie kilka-kilkanaście minut. W pierwszej kolejności podpinamy oscyloskop samochodowy Pico, następnie zdejmujemy osłonę paska rozrządu i wizualnie sprawdzamy czy rozrząd jest ustawiony na znaki. Dodatkową korzyścią tego testu jest możliwość obserwowania znaczników wałka rozrządu oraz wału korbowego na uruchomionym silniku.

Pierwszy rysunek przedstawia  przebieg czujnika pozycji wałka rozrządu oraz wału korbowego przed naprawą. Natomiast drugi rysunek przedstawia przebieg zapisany po przeprowadzeniu naprawy.

figure 1

Rys 1: Przed naprawą

Pasek przeskoczył o dwa zęby - zadziwiające, że samochód w takich okolicznościach działał tak dobrze.

figure 2

Rys 2: Po naprawie

Tak jak wspomniałem wcześniej możliwość przeprowadzenia testu ustawienia rozrządu przy użyciu oscyloskopu samochodowego jest niezwykle pomocna.

Następnym samochodem który opiszę będzie Nissan Primera 16V, w którym silnik pracował nierówno na biegu jałowym oraz drgał obrotomierz. Podłączenie do komputera ujawniło następujący błąd:

P0300 Random cylinder misfire - losowe wypadanie zapłonu

Po przeczytaniu paru artykułów na temat problemu z łańcuchem rozrządu w Nissanie miałem już pewien pomysł na znalezienie przyczyny awarii.

Oscyloskop samochodowy w akcji...

Po paru minutach od podłączenia oscyloskopu samochodowego przyczyna awarii silnika stała sie oczywista. Przebieg wyświetlany na ekranie laptopa pokazywał oczywiste przesuniecie pomiędzy wałkiem rozrządu a wałem korbowym. W kolejnym kroku usunąłem osłonę łańcucha rozrządu w celu sprawdzenia napinacza. Był on przesunięty o około 12 do 15mm co powodowało odczuwalne luzy w łańcuchu rozrządu.

Chciałbym jeszcze wspomnieć o kodach błędów, a dokładnie o tym w jaki sposób potrafią one naprowadzać na zły trop. Czasem zastanawiam się ile komponentów zostało niepotrzebnie wymienionych z powodu tych błędów .

Poniżej zamieszam przykład nadmiernego luzu w mechanizmie przekładni napędu rozrządu:

figure 3

Rys. 3

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423