Audi A2 kierownica okazjonalnie stawia duży opór

Autor: Nick Hibberd

Opisywany samochód to Audi A2 rok 2002, klient skarżył się, że kierownica okazjonalnie stawia duży opór. Już raz diagnozowałem ten problem w samochodzie jednak w czasie jazdy testowej nie udało się doprowadzić do powstania opisanej awarii. Dodatkowo diagnoskop nie wykrył żadnego zapisanego błędu DTC. Wizualna oraz ogólna inspekcja nie ujawniła żadnych anomalii. W przypadku braku wystąpienia opisanej awarii oraz braku kodu DTC, często rodzi się pytanie "jak dużo czasu można inwestować w diagnozę pojazdu?"

Po około miesiącu czasu klient skontaktował się ze mną ponownie. Tym razem poinformował, że problem jest coraz częstszy. Ponownie zabrałem samochód na jazdę testowa i tym razem udało się zaobserwować opisaną awarię, bez ostrzeżenia kierownica stała się bardzo "przeciążona". Patrząc jednym okiem na diagnoskop monitorujący wartości rzeczywiste trudno było dostrzec nieprawidłowości z powodu szybkości odświeżania oraz braku możliwości zapisywania danych. Najważniejsze jednak było to, że ciągle brakowało zapisanego błędu DTC.

Moje wstępne obserwacje były następujące. Diagnoskop nigdy nie stracił komunikacji, co sugerowało że źródło zasilania, linia CAN oraz ECU funkcjonowały poprawnie w trakcie wystąpienia awarii. Dodatkowo brak błędu DTC sugerował że ECU prawdopodobnie uznawał panujące warunki pracy za normalne. W przypadku braku wystąpienia błędu DTC zawsze należy pamiętać, że jednostki kontrolne pracują w określonych widełkach błędu i dlatego nie zawsze widzą czy coś jest nie tak.

Opisywany system jest powszechny w małych modelach samochodów pochodzących od producenta VAG (volkswagen audi group). W systemie kluczowy wpływ na uruchomienie wspomagania kierownicy ma czujnik kąta skrętu.

img1
img2

Diagnozę awarii powinno rozpocząć się od czujnika kąta skrętu ponieważ odgrywa on kluczową rolę. Moim kolejnym krokiem było podłączenie oscyloskopu samochodowego Pico do czujnika kąta skrętu oraz podłączenie sondy prądowej do pompy wspomagania w celu monitorowania ich związku przyczynowo skutkowego.

fig1

Na Rys.1 widzimy, że nie ma znaczących zmian w szerokości impulsu czujnika kąta skrętu w odpowiedzi na obroty kierownicą - i właśnie to jest przyczyną problemu. Jeśli ECU nie widzi reakcji czujnika to nie wyśle komendy do pompy wspomagania.

Z przebiegu możemy również wywnioskować jakie elementy nie są przyczyną opisanej awarii. Widzimy dobre zasilanie przez cały czas zapisywania przebiegu oraz nienaruszoną w żadnym miejscu linię sygnału . Przewód zasilający jest również sprawny ponieważ czujnik musiał otrzymywać zasilanie aby transmitować sygnał. Dodatkowo sygnał na pewno docierał do ECU ponieważ w przypadku jego braku kontroler zapisałby błąd. Wynika z tego, że system działał normalnie-czekał on na informacje z czujnika kąta skrętu .

img4

Oznacza to że usterka miała swoje źródło w czujniku lub jego zasadach pomiaru. Czujnik był zamontowany w podstawie kolumny kierowniczej w komorze silnika. Czujnik został rozmontowany oraz skontrolowany, oględziny nie wykazały żadnych widocznych oznak zanieczyszczenia lub uszkodzenia. Za pomocą lusterka możesz również skontrolować łopatki wewnątrz kolumny upewniając się że wszystkie są obecne oraz prawidłowo zamocowane. Po wymontowaniu czujnika przeprowadziłem test jego działania. Przesuwałem metalowy obiekt w polu magnetycznym czujnika jednocześnie monitorując jego odpowiedzi. Linia sygnału nie poruszyła się!

Zatem przyczyna awarii miała swoje źródło w uszkodzonym czujniku kąta skrętu. Co ciekawe kontroler nie zapisał błędu ponieważ czujnik ciągle był w stanie generować sygnał, jednak nie był to poprawny sygnał. Ten przypadek opisuje częste zjawisko w którym "widełki poprawności" działania kontrolera powodują niezapisanie błędu DTC. Taka sytuacja często jest frustrująca i znacząco utrudnia diagnozę pojazdu. Jednak dzięki wykorzystaniu oscyloskopu samochodowego Pico możemy szybko i trafnie diagnozować awarię nawet przy braku kodu błędu.

img5

Elektryczne wspomaganie kierownicy istnieje na rynku od dłuższego czasu dając większy komfort użytkownikowi w trakcie jazdy samochodem jak to często tłumaczą sprzedawcy w salonie. Niektóry jednak uważają, że system ten powoduje więcej problemów niżeli korzyści.

PicoScope pliki

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423