Audi TT Quattro awaria CAN Bus

Autor: Mark Banks

Opisywany samochód to Audi TT Quattro rok 2001 który przyjechał do naszego warsztatu ze skargą klienta na sporadyczne zapalanie się lampki kontrolnej ESP. Pierwsze spojrzenie na samochód ujawniła że znalezienie awarii nie będzie takie proste. Wiedzieliśmy że w tym modelu zdarzają się częste awarie ABS jednak przed wymianą musieliśmy być pewni gdzie rzeczywiści powstała awaria. Podłączenie do komputera ujawniło błędy komunikacyjne lini CAN Bus - nie była to za duża wskazówka co najwyżej dobre miejsce na rozpoczęcie śledztwa.

Dodatkowym utrudnieniem przy diagnozie tego pojazdu był fakt że awaria zdarzała się sporadycznie. Jeśli awaria była by ciąglą to za każdym razem lampka kontrolna ESP gasła by przy uruchamianiu samochodu, poczym zapalała by się ponownie podczas jazdy. Niestety w tym przypadku lampka kontrolna ESP zapalała się sporadycznie.   

Poniży rysunek przedstawia sygnał linii Bus w momencie gdy zapaliła się lampka kontrolna ESP:/p>

figure 1

ZZwróć uwagę że na początku sygnały idą w przeciwnym kierunku (odbicie lustrzane) poczym zaczynają wskazywać ten sam kierunek, jednocześnie starają się zachować różnice w napięciu. Na rysunkach widać jak "chaotyczny" jest sygnał, powoduje to problemy z jego odczytanie. Kolejnym krokiem było odnalezienie przyczyny zakłucenia sygnału.

figure 2

Przeprowadziłem wizualną inspekcję okablowania, jak najdokładniej prześledziłem droge kabli sygnałowy oraz sprawdziłem wysoka-do-niska oporność linii bus - niestety nić tam nie znalazłem. Pomyślałem że awarią pojawią się tylko w momencie gdy samochodów jest w ruch dlatego należy szukać rozwiązania gdzieś w transmisji. Odłączyłem moduł ABS a następnie podłączyłem oscyloskop pico do linii Bus - niestety nieczytelny sygnał był nadal obecny.

Podłączyłem z powrotem ABS i skupiłem swoją uwagę na przeanalizowaniu transmisji w dół do modułu Haldex i podłączyłem oscyloskop do kabli sygnałowych - nareszcie oscyloskop wykrył poprawny sygnał linii Bus. Poniższy rysunek przedstawia zapisany przebieg widzimy na nim poprawną strukturę sygnału linii CAN Bus.

figure 3

WW celu ponownego testu sygnału uruchomiłem zapłonem z odłączonym kontrolerem dyferencjału Haldex - sygnał linii bus był poprawny.

Przyczyną awaria okazał się być uszkodzony kontroler aldex po zamontowaniu nowego kontrolka ESP już się nie zapalała.

Rozmontowałem stary moduł Haldex i używając lupy powiększającej sprawdziłem płytkę układu scalonego - niestety nie mogłem dostrzec żadnych oczywisty problemów.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423