BMW problemy z hamulcami - ABS/ESP
Autor: Stuart White
Opisywane auto to BMW serii 5 z 2000 roku. Samochód przyjechał do nas z problemem zapalonej lampki kontrolnej ABS/ESP, dodatkowo klient poinformował nas, że w poprzednim warsztacie nie udało się zdiagnozować i naprawić awarii.
Przeprowadzona została następująca procedura diagnostyki i naprawy:
- Używając wielu platform diagnostycznych przeprowadziliśmy szczegółowe analizę systemu ECU (elektroniczny moduł sterujący ) skupiając się na ABS/ESP. Zapisany błąd wskazywał na problem z sygnałem pochodzącym z czujnika prędkości koła.
- Kod błędu został skasowany, następnie sprawdziliśmy czy kod nie pojawia się przy włączonym zapłonie. Kod nie pojawił się co oznaczało, że integralność czujnika, przewodów oraz ECU nie została naruszona.
- Samochód został zabrany na jazdę testową w trakcie której bardzo szybko zapaliła się lampka ABS. Sprawdzenie pamięć ECU ujawniło ponowne zapisanie tego samego błąd.
-
Używając czterokanałowego oscyloskopu samochodowego Pico 4423 podpięliśmy się
pod dwa tylne czujniki prędkości koła. Używając podnośnika 2-kolumnowego
podnieśliśmy samochód w celu obracania tylnych kół z mała prędkością. Poniższy
przebieg przedstawia zarejestrowany sygnał czujników prędkości koła. Na rysunku
wyraźnie widać przerywany sygnał pochodzący z jednego z czujników.
- Dokonaliśmy inspekcji czujnika prędkości koła i okazało się że jest on nowy.
- Zespół piast został usunięty w celu sprawdzenia pierścienia czujnika. Po wstępnej wizualnej inspekcji pierścienia, który jest częścią uszczelnienia łożyska , okazało się że czujnik został wciśnięty za daleko o około 33% jego obwodu. Dodatkowy pomiar wykonany za pomocą głębokościomierza suwmiarkowego potwierdził, że położenie czujnika nie zgadza się ze specyfikacją producenta.
- Uszkodzone łożysko zostało wymienione, po czym z powrotem zamontowaliśmy piastę samochodu.
- Błąd ABS/ESP został wykasowany z ECU następnie auto zostało zabrane na jazdę testową. Tym razem nie zapaliła się lampka kontrolna ABS-u. Po powrocie ponownie sprawdziliśmy pamięć ECU - nie zanotował on żadnego błędu.
- Podsumowując, przyczyną awarii było uszkodzenie pierścienia wewnątrz zespołu łożyskowego. Najprawdopodobniej pierścień został uszkodzony w trakcie niedawnego montowania łożyska koła. Pierścień został zniekształcony co spowodowało nadmierną szczelinę między czujnikiem i pierścieniem. Wszystko to powodowało utratę sygnału, następstwem tego było rejestrowanie błędu przez ECU.
- Uszkodzenie pierścienia najprawdopodobniej spowodowane było przez zbyt mocne ściskanie pierścienia przy montażu łożyska do piasty.
*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423