BMW problemy z hamulcami - ABS/ESP

Autor: Stuart White

Opisywane auto to BMW serii 5 z 2000 roku. Samochód przyjechał do nas z problemem zapalonej lampki kontrolnej ABS/ESP, dodatkowo klient poinformował nas, że w poprzednim warsztacie nie udało się zdiagnozować i naprawić awarii.

Przeprowadzona została następująca procedura diagnostyki i naprawy:

  1. Używając wielu platform diagnostycznych przeprowadziliśmy szczegółowe analizę systemu ECU (elektroniczny moduł sterujący ) skupiając się na ABS/ESP. Zapisany błąd wskazywał na problem z sygnałem pochodzącym z czujnika prędkości koła.
  2. Kod błędu został skasowany, następnie sprawdziliśmy czy kod nie pojawia się przy włączonym zapłonie. Kod nie pojawił się co oznaczało, że integralność czujnika, przewodów oraz ECU nie została naruszona.
  3. Samochód został zabrany na jazdę testową w trakcie której bardzo szybko zapaliła się lampka ABS. Sprawdzenie pamięć ECU ujawniło ponowne zapisanie tego samego błąd.
  4. Używając czterokanałowego oscyloskopu samochodowego Pico 4423 podpięliśmy się pod dwa tylne czujniki prędkości koła. Używając podnośnika 2-kolumnowego podnieśliśmy samochód w celu obracania tylnych kół z mała prędkością. Poniższy przebieg przedstawia zarejestrowany sygnał czujników prędkości koła. Na rysunku wyraźnie widać przerywany sygnał pochodzący z jednego z czujników.
    figure 1
  5. Dokonaliśmy inspekcji czujnika prędkości koła i okazało się że jest on nowy.
  6. Zespół piast został usunięty w celu sprawdzenia pierścienia czujnika. Po wstępnej wizualnej  inspekcji pierścienia, który jest częścią uszczelnienia łożyska , okazało się że czujnik został wciśnięty za daleko o około 33% jego obwodu. Dodatkowy pomiar wykonany za pomocą głębokościomierza suwmiarkowego potwierdził, że położenie czujnika nie zgadza się ze specyfikacją producenta.
  7. Uszkodzone łożysko zostało wymienione, po czym z powrotem zamontowaliśmy piastę samochodu.
  8. Błąd ABS/ESP został wykasowany z ECU następnie auto zostało zabrane na jazdę testową. Tym razem nie zapaliła się lampka kontrolna ABS-u. Po powrocie ponownie sprawdziliśmy pamięć ECU - nie zanotował on żadnego błędu.
  9. Podsumowując, przyczyną awarii było uszkodzenie pierścienia wewnątrz zespołu łożyskowego. Najprawdopodobniej pierścień został uszkodzony w trakcie niedawnego montowania łożyska koła. Pierścień został zniekształcony co spowodowało nadmierną szczelinę między czujnikiem i pierścieniem. Wszystko to powodowało utratę sygnału, następstwem tego było  rejestrowanie błędu przez ECU.
  10. Uszkodzenie pierścienia najprawdopodobniej spowodowane było przez zbyt mocne ściskanie pierścienia przy montażu łożyska do piasty.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423