BMW 325i E36 | Słabe osiągi

Śledztwo

Klient przyjechał do naszego warsztatu samochodem marki BMW E36 325i 6 cylindrowy z 1991 roku. Klient powiedział, że problemy z silnikiem zaczęły się około 2 lat temu i polegają na braku mocy, zamulaniu się oraz okazjonalnym „ucinaniu mocy” przy przyśpieszaniu na gorącym silniku.

W pierwszej kolejności udaliśmy się na jazdę testową w celu potwierdzenia przekazanych nam informacji. Rzeczywiście po rozgrzaniu silnika wyraźnie można było odczuwać brak mocy przy przyśpieszaniu. Pojawiały się olbrzymie „płaskie” momenty trudne do przeskoczenia, dodatkowo towarzyszył im dźwięki spalania mieszanki u układzie wydechowym.

Według mojej wstępnej oceny problem tkwił w zbyt mało wzbogaconej mieszance paliwa. Ponieważ silnik posiadał sześć niezależnych cewek, problem z systemem zapłonu wydawał się mało realny.

Czy moja wstępna diagnoza jest poprawna ? W pierwszej chwili pomyślałem o uszkodzonym czujniku masy powietrza. Jednak w jaki sposób mógł by on mylić się tak poważanie? Podłączenie diagnoskopu nie wykazało żadnych zapisanych błędów. Przyszła pora na podłączenie oscyloskopu samochodowego. W pierwszej kolejności podłączyłem się do łatwo dostępnych czujników masy powietrza ( MAF ), TPS oraz sondy lambda. Przebiegi zapisane w tych miejscach mogły potwierdzić lub odrzucić moją hipotezę o uszkodzonym MAF.

Wyniki pomiaru nie był takie jak oczekiwałem. Napięcie na czujniku masy powietrza nie było szczególnie niskie jednak było zbyt płaskie w czasie dodawania gazu.

OK, przyszła pora na sprawdzenie systemu dostarczania benzyny. Szybki test (rysunek powyżej Niebieski-przepustnica, Czerwony-lambda, Oliwkowy-MAF) ciśnienia oraz ilości dostarczanego paliwa nie wykazał żadnych nieprawidłowości.

Następnie pomyślałem aby oscyloskopem sprawdzić szerokość sygnału wtryskiwaczy dzięki czemu dowiem się czy ECU stara się dostarczyć paliwo lub nie.

Bingo! Teraz już wiedziałem dlaczego silnik samochodu chodzi tak „płasko”. Wtryskiwacze były całkowicie odcinane. Szybkie sprawdzenie potwierdziło, że wtryskiwacze nie tracą zasilania a więc problem jest gdzie indziej.

Niebieski-prąd wtryskiwaczy, Czerwony-lambda, Oliwkowy-MAF

W kolejnym kroku sprawdziłem co się dzieje z zapłonem. Również on miał problem. Albo całkowicie nie było iskry albo była bardzo nieregularna. Powodem zapewne musiał być nieprawidłowy sygnał z czujnika korbowego lub wałka rozrządu. Po sprawdzeniu okazało się że pracowały one poprawnie.

Być może problem miał swoje źródło w ECU? Wyciągnąłem ECU a następnie sprawdziłem jego płytkę. Miała ona co prawda ślady uszkodzenia od wody ale były one minimalne. Czy to mógł być powód wszystkich problemów? Właśnie wtedy zadzwonił klient w celu sprawdzenia czy mam już jakąś diagnozę. Opowiedziałem klientowi co udało mi się ustalić i że na tą chwilę problemem może być ECU, jednak potrzebuję więcej czasu aby ustalić dokładnie przyczynę awarii. Właśnie wtedy klient powiedział mi, że w ASO BWM również zwrócił mu uwagę na uszkodzenie ECU przez wodę i jego wymiana miała kosztować $3000, dodatkowo ASO za $800 wyczyściło wtryskiwacze oraz wypróbowało nowy czujnik MAF – wszystkie te próby nie zmieniły nic w pracy samochodu..

Po tej rozmowie wróciłem do zapisanych przebiegów aby jeszcze raz je przejrzeć i znaleźć jakąś wskazówkę. Okazjonalnie nieprawidłowość w pracy układu zapłonowego zaczęła wykazywać regularność. Postanowiłem sprawdzić, która z cewek powoduje tą „regularność w nieregularnej pracy”. Podłączyłem się więc pod obwód pierwotny cewki drugiej.

Od razu dostrzegłem problem. Kiedy ECU wyłączało wtryski oraz zapłon, było to zawsze poprzedzane “wystrzeleniem” cewki numer dwa. Bingo, dodatkowo potwierdziłem tą tezę odłączając cewkę numer dwa. Silnik pracował teraz tak jak powinien z wyjątkiem wypadania zapłonu na jednym cylindrze.

Naprawa

Uszkodzona cewka została wymieniona i silnik zaczął pracować poprawnie.

Podsumowanie

Mimo iż problemem była jedna niesprawna cewka to symptomy tego przypadku nie wskazywały na problem z cewką. W wyniku tego klient odwiedził sześć różnych warsztatów i w sumie wydał $1900 za brak naprawy. Ostatecznie samochód został zwrócony do bardzo zadowolonego klienta.