BMW E36 318i nie odpala
Autor: Andy Cape, Cape Auto Diagnostics, Cape Town
Samochód
- 2000 BMW E46 318i
- Kontroler silnika BMS46
- Kod silnika M43TU
Opis problemu
Właściciel samochodu wjechał nim w podtopiony teren. Woda przez układ dolotowy dostała się do wnętrza bloku silnika . Samochód zatrzymał się, co spowodowało dalsze jego zalanie. Lodowata zimna woda dostała się do gorących cylindrów gdzie pod wpływem szoku termicznego powstały pęknięcia. Silnik został wymieniony na nowy jednak nie udało się go ponownie uruchomić.
W takim stanie samochód został dostarczony do naszego warsztatu. W pierwszej kolejności podłączyliśmy diagnoskop jednak z powodu braku sygnału połączenia nie mogliśmy wczytać żadnych danych.
Śledztwo
Po przeprowadzeniu drobiazgowego śledztwa w skład którego wchodziło między innymi sprawdzenie: bezpieczników ECU, zasilania w prąd, sygnału masy, sygnału immobilizera oraz sygnału obwodu pierwotnego, odkryliśmy następujące rzeczy:
- Zasilanie obwodu pierwotnego wynosiło 12V jednak ECU nie wydawał komendy do cewki przez co nie powstawała iskra.
- Bezpieczniki odpowiedzialne za pracę ECU były w nienaruszonym stanie.
- Sygnał z immobilizera pojawiał się momentalnie po przekręceniu kluczyka. Dodatkowo sygnał był prawidły tak jak to widać na rysunku 1.
- Sygnał dostarczany z czujnika wału korbowego nie był prawidłowy. Dodatkowo zasilanie czujnika wynosiło tylko 500mV – rys. 2 oraz rys. 3

Rys 1: Poprawny sygnał przesyłany z immobilizera do ECU.

Rys 2: Niebieski kolor = czujnik wału korbowego, Czerwony kolor = zasilanie czujnika Hall-a (powinno wynosić 12 V)

Rys 3: Powiększony sygnał pochodzący z czujnik wału korbowego.
Rozwiązanie
Sprawdziliśmy przewody czujnika wału korbowego jednak nie znaleźliśmy żadnych śladów uszkodzenia. Dodatkowo klient poinformował nas, że własnoręcznie wymienił czujnik na nowy. Dzięki przebiegowi zapisanemu przez oscyloskop wiedzieliśmy, że zasilanie czujnika było za niskie. W kolejnym kroku postanowiliśmy sprawdzić zasilanie na przewodzie z odłączonym czujnikiem. Okazało się, że dalej pozostawało ono bardzo niskie. Zasilanie tego czujnika pochodzi z ECU dlatego przypuszczaliśmy że uszkodzeniu mógł ulec ECU.
Po otworzeniu obudowy ECU przyczyna awarii od razu była widoczna. Moduł zasilający został całkowicie uszkodzony z powodu przeciążenia – rys 4. Bardzo zaskoczyło nas dlaczego nie wyskoczył bezpiecznik zabezpieczający ECU.

Rys 4: ECU z uszkodzonym modułem zasilania