Wszechstronne zastosowanie - część 2: Fiat prędkościomierz

Autor: Nick Hibberd

Artykuł ten jest kolejnym przykładem pokazującym jakim wszechstronnym narzędziem diagnostycznym jest oscyloskop samochodowy. Opisana tutaj usterka jest przypadkowa, jednak demonstruje ona poziom informacji dostarczany przez przebieg zapisany oscyloskopem Pico.

Fiat prędkościomierz

Samochód to Fiat Bravo 1.6L rok 1999. Klient skarżył sie na sporadyczne problemy z prędkościomierzem, który potrafił pracować poprawnie przy normalnym trybie jazdy, a następnie nagle opaść do zera. Nowy czujnik prędkości na skrzyni biegów został już zamontowany przez serwis, który rekomendował również zakup nowego licznika wartego 2000 zł. Jest to dobry przykład tego jak koszt nowej części może powodować brak sensu naprawy samochodu. Samochód przyjechał do mnie z zapytaniem: "Czy można go naprawić w dobrej cenie?" Poproszono mnie bym w pierwszej kolejności potwierdził diagnozę serwisu a następnie zadecydował co dalej z samochodem.

Przeprowadziłem jazdę testową w celu odtworzenia awarii. W trakcie jazdy ze stałą prędkościom ok 60km/h prędkościomierz nagle opadł do wartości prawie 0 km/h. Powtórzony test pokazał podobny rezultat, jednak zauważyłem że nie był on bezpośrednio związany z prędkością, czasem wskaźnik prędkości opadał przy prędkości 50km/h a czasem przy 80km/h. Następnym krokiem było sprawdzenie sygnału docierającego do licznika. Jeśli czujnik wysyła sygnał właściwej prędkości, to śledztwo skupi się na prawidło typowanym przez serwis liczniku.

Sygnał prędkości może docierać do licznika w wielu formach, poprzez komunikację szeregową z ECM, z ABS lub bezpośredni sygnał z czujnika prędkości na skrzyni biegów.

detecting speed signal

Licznik dostarcza czujnikowi prędkości zasilanie o wartości +12V oraz sygnał napięcia odniesienia wartości 5V. W trakcie normalnej pracy czujnik moduluje linię sygnału pomiędzy masą a 5V - w ten sposób tworzy prostokątne impulsy. Wraz ze wzrostem prędkości samochodu proporcjonalnie rośnie częstotliwość impulsów.

Wskazówka:  Instrumenty są kalibrowane w ten sposób aby były dopasowane do licznika oraz obwodu koła i generowały określoną liczbę impulsów na określonym dystansie. Zmiana obwodu koła ( modyfikacja opony lub felgi) powoduje dekalibrację instrumentów co może powodować nieprawidłowe odczyty prędkości.

Oscyloskop został podłączony do czujnika prędkości. Monitorował on napięcie zasilania oraz sygnał prędkości.

figure 1

Rys. 1 został zapisany w momencie wystąpienia błędu. Samochód poruszał się ze stałą prędkością gdy nagle wskaźnik prędkościomierza opadł. Patrząc na wyniki zapisanego przebiegu wiedziałem że kierunek prowadzonego śledztwa uległ dramatycznej zmianie. Analizując zapisany przebieg należy zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy:

Dzięki zastosowaniu tych kluczowych uwag możliwe było zlokalizowanie usterki w czujniku lub połączeniu w skrzyni biegów.

Podsumowanie

Ostatecznie usterka została odkryta jej przyczyną było uszkodzenie twardej plastikowej wkładki zamocowanej  na skrzyni biegów, która poruszała się przy czujniku powodując generowanie impulsów. Po zamontowaniu nowej plastikowej wkładki problem z opadającym wskaźnikiem prędkościomierza ustał.

Celem tego artykułu oraz innych, jest podkreślenie znaczenia zarejestrowanych przebiegów. Dzięki prawidłowej interpretacji informacji zawartych w przebiegu można było bardzo szybko zdiagnozować przyczynę awarii.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423