Ford Focus ciężko odpala

Autor: Dave Hill

Zawsze dobrze jest zobaczyć parę mroźnych poranków - często jest wtedy więcej pracy na warsztacie.

Opisywany samochód to Ford Focus 1.8 TDCI Duratorq rok 2003 - klient skarżył się na problemy z uruchomieniem zimnego silnika. Po rozgrzaniu się silnik odpalał prawidłowo za każdym razem. Podłączenie do komputera pokładowego nie wyświetliło żadnych kodów błędu DTC a wartości rzeczywiste pokazywały dobrze generowane ciśniecie. Sprawdzenie prądu na wiązce wtryskiwacza potwierdziło prawidłową pracę wtrysków.

W systemach common rail świece żarowe nie są przeważnie przyczyną problemów z odpalaniem silnika na zimno - jednak symptomy tego konkretnego przypadku pasowałyby do uszkodzonych świec żarowych. Postanowiłem sprawdzić świece, jednak okazało się że są sprawne. Powoli zaczynało mi brakować pomysłów na przyczynę awarii.

Po przeanalizowaniu wszystkich sensownych metod diagnostycznych zadecydowałem, że powrócę do podstaw. Jednym z kluczowych czynników dobrego odpalenia zimnego silnika jest prędkość kręcenia. W tym konkretnym samochodzie dźwięk kręcenia silnika brzmiał prawidłowo, jednak z powodu skurczenia się listy możliwości postanowiłem sprawdzić prąd rozrusznika.

Poniższy przebieg zapisany oscyloskopem samochodowym pico przedstawia prąd rozrusznika.

figure 1

Poniżej ten sam przebieg lecz w większym przybliżeniu.

figure 2

Poniższej przebieg nowo zamontowanego rozrusznika.

figure 3

Ponownie przebieg nowego rozrusznika w przybliżeniu.

figure 4

Na przebiegach bardzo wyraźnie widać pozytywne skutki wymiany rozrusznika. Zwiększyła się prędkość kręcenia z 194 obr/min do 291 obr/min, dodatkowo zmniejszył się prąd z 211A do 165A. Zmniejszenie poboru prądu powoduje że więcej energii jest dostępne dla innych elementów systemu samochodu. Zauważyć również możemy, że sygnał nowego rozrusznika jest dużo czystszy.

Testy przeprowadzone przy kilku kolejnych zimnych porankach potwierdziły skuteczność naprawy - silnik odpalał za pierwszym razem.

Spróbuj sobie wyobrazić jak trudno jest przekonać klienta że przyczyną awarii był rozrusznik - tym bardziej że nie wydawał on żadnych dziwnych dźwięków. Dlatego właśnie przebiegi są dobry materiałem informacyjnym nie tylko dla Ciebie ale również dla klienta.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423