HDi kontrola ciśnienia

Autor: Dave Hill

Sporadycznie występujące problemy są zmorą każdego warsztatu. Bardzo często zdarza się, że problem pojawia się przed naszymi oczami jednak nie możemy go dostrzec na podłączonym diagnoskopie lub multimetrze. Również i oscyloskopy potrafią przeoczyć awarię – dlatego należy pamiętać, że bardzo ważne jest odpowiednie ustawienie sprzętu przed rozpoczęciem diagnozy.

Na szczęście nasz oscyloskop PicoScope był poprawnie ustawiony w momencie gdy podłączyłem go do diagnozowanego Peugeot-a a ten właśnie się „potknął „ - dzięki temu wszystkie dane zostały poprawnie zapisane w pamięci. Diagnozowany Peugeot to model 406 2.0 HDI (kod RHY Bosch). Opisane przed klienta awaria polegała na nagłej, niespodziewanej utracie macy oraz momentalnym zapalaniu się lampki kontrolnej silnika. W pierwszej kolejności podłączyliśmy diagnoskop aby odczytać zapisane kody błędu:

P0191 - czujnik ciśnienia szyny paliwowej. .
P1138 – elektromagnetyczny regulator ciśnienia paliwa

Hmm... gdzie rozpocząć diagnozę?

Na to pytanie nie ma łatwej odpowiedzi – kolejne kroki są bardzo często uwarunkowane łatwością dostępu do poszczególnych komponentów samochodu. Pierwszym krokiem może być test szczelności wtryskiwaczy jednak z drugiej strony jeśli wtryskiwacze są „głęboko zakopane” łatwiej jest sprawdzić czujnik ciśnienia na szynie (rail pressure sensor). W przypadku naszego Peugeot-a pamiętałem o błędzie P1138 dlatego uznałem że najlepiej będzie przyjrzeć się bliżej regulatorowi ciśnienia paliwa.

Chciałbym na chwilę się zatrzymać i zastanowić na różnymi sposobami oceny pracy komponentów przy wykorzystaniu nowoczesnych oscyloskopów. W przeszłości praca mechaników i techników była ograniczona możliwościami starych oscyloskopów tj. wielkością próbkowania oraz długością zapisu. Często powodowało to, że szczegóły potrzebne do prawidłowej diagnozy zostawały niezauważane. Dodatkowo w przeszłości najlepszą metodą „łapania” szybkich zdarzeń było obserwowanie krótkich odcinków czasu. W dzisiejszych czasach dzięki nowoczesnym oscyloskopom PicoScope jesteśmy w stanie zapisywać przebiegi w ogromnych szczegółach oraz w długich okresach czasu. Dzięki takiemu ułatwieniu prawidłowa diagnoza awarii jest lepsza i szybsza.

Wróćmy jednak do naszego Peugeota 406 który okazjonalnie wyświetlał błąd na biegu jałowym bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy . Analizowałem na ekranie komputera jednocześnie cykl pracy (duty cycle) oraz przepływ prądu na regulatorze ciśnienia paliwa w celu wykrycia usterki. Poniżej przedstawiam zapisany przebieg, który bardzo dobrze pokazuje zalety długich zapisów w nowoczesnych oscyloskopach. Dzięki użyciu metody, którą Jamesa Dillon nazywa „Widok z helikoptera” możemy spojrzeć na miejsce „zbrodni” z szerszej perspektywy dzięki czemu łatwiej jest zdiagnozować przyczynę awarii. Na naszym przebiegu widzimy pracę regulatora ciśnienia paliwa w czasie 50 sekund. Dzięki długiemu przebiegowi dużo łatwiej jest dostrzec jakikolwiek przeskok w przepływie prądu – i tak się właśnie stało w naszym samochodzie tuż przy końcu zapisywanego 50 sekundowego przebiegu ( czerwona linia nagle wzrasta).

figure 1

Niebieski = Wypełnienie (duty) regulatora; Czerwony = Prąd regulatora

Myślę, że pokazane zdjęcia są najlepszy dowodem przydatności metody „widoku z helikoptera”. W przeszłości oscyloskopy były ograniczone do bardzo małego odcinka przebiegu na którym byliśmy zmuszeni pracować. Mógł on wyglądać tak jak zaprezentowany na poniżej animacji.

figure 2

Wyobraź sobie jak szybko opisane wyżej zdarzenie „mignęło” by na ekranie starego oscyloskopu i przepadłoby na zawsze ( ewentualnie zapisało się w buforze jeśli miałeś luksus posiadania oscyloskopu z buforem).

Wielu mechaników analizuje osobno cykl pracy regulatora ciśnienia paliwa lub jego pobór prądu – jednak jak sam widzisz na powyższych rysunkach możliwość analizowania obydwu tych elementów jednocześnie jest bardzo pomocna. Dzięki oscyloskopowi PicoScope jesteśmy w stanie prześledzić zarówno komendę jak i jej wykonanie przez komponent. Przybliżenie przebiegu ujawniło że mimo znacznego zwiększenia przepływu prądu przez elektromagnes regulatora brakowało jakiejkolwiek zmiany wypełnienia w przebiegu napięciowym regulatora ciśnienia paliwa. Wnioski wyciągnięte z tego przebiegu sugerują, że elektromagnetyczny regulator ciśnienia paliwa poprzez częściową wewnętrzną awarię czasami „pobiera” więcej prądu. Wymiana regulatora ciśnienia paliwa rozwiązała problem w Peugeot-cie.

Wyobraź sobie do ilu niepotrzebnych wniosków mógłbyś dojść jeśli z powodu starego oscyloskopu obserwowałeś wyłącznie cykl pracy regulatora albo jego pobór prądu w krótkim okresie czasu lub też nie miałeś w ogóle oscyloskopu. Dlatego zachęcam wszystkich do wymiany starych oscyloskopów na nowe oraz wykorzystanie całego potencjału w nich drzemiącego.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423