Hyundai Porter problem z odpaleniem na zimnym silniku

Wiele samochodów z silnikiem diesla produkowanych po roku 2000 jest wyposażonych w system common rail. W takich przypadkach użycie złego paliwa, przeoczony przeglądu oraz przegrzewający się silnik potrafią powodować problemy które zmuszają właścicieli do odwiedzenia warsztatów. W przypadku opisywanego samochodu mamy do czynienia z wydobywającym się białym dymem oraz niepopraną pracą na zimnym silniku. Klient poinformował nas, że w poprzednim warsztacie mechanik wymienił wtryskiwacze oraz głowicę silnika. Niestety po przeprowadzeniu opisanej naprawy problem nie ustąpił.

W pierwszej kolejności przy użyciu diagnoskopu sprawdziliśmy kompresję. Odczytane wartości wskazywały na względnie normalną pracę, dodatkowo nie odczytaliśmy żadnych błędów.

figure 1

Rys 1: Test balansu cylindrów na rozgrzanym silniku

Kolejnym krokiem było przeprowadzenie testu kompresji z wykorzystaniem oscyloskopu oraz oprogramowania PicoDiagnostics. Dzięki przeprowadzonemu testowi dowiedzieliśmy się, że jeden z cylindrów niedomaga. W dalszym toku śledztwa na wskazanym przez oscyloskop cylindrze odkryliśmy powód awarii – był to wygięty korbowód!

Opisany przykład bardzo dobrze pokazuje ograniczenia diagnoskopu, który wskazywał kompresję w normie. Poprzedni mechanik zaufał tym wartościom co zaskutkowało zmarnotrawieniem czasu i pieniędzy w postaci wymiany wtryskiwaczy i głowicy.

figure 2

Rys 2: Test kompresji wykonany przez PicoDiagnostics

Oczywiście są mechanicy którzy zamieniają wtryskiwacze z innymi wtryskiwaczami – dzięki temu są wstanie określić czy problem jest natury mechanicznej czy winne są wtryskiwacze. Jednak opisywani mechanicy muszą posiadać diagnoskop z funkcją pozwalającą na takie operacje. Dodatkowym częstym problemem jest trudny dostęp do wtryskiwaczy – co zwiększa czas i koszt naprawy, tym bardziej że na tym etapie nie wiemy czy problem rzeczywiście jest we wtryskiwaczach. W takich przypadkach oscyloskop samochodowy sprawdza się idealnie jako narzędzie diagnostyczne , oszczędzając czas, pieniądze i nerwy.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423