Opel Signum problemy z zapłonem, słabe osiągi silnika

Autor: Dave Hill

Opel Signum 2003 ( taki sam jak Vectra C) przyjechał do mojego warsztatu z objawami niewielkiego wypadania zapłonu oraz ogólnym brakiem mocy i braku przyśpieszenia. Podłączenie do komputera ujawniło kod błędu: P0301 Cylinder 1 Misfire Detected - cylinder 1 wykryto wypadanie zapłonu. Szybka inspekcja cylindra nr 1 pokazała, że zawiodła izolacja w obszarze cewki.

Nowy zestaw cewek oraz świeć naprawił problem z wypadaniem zapłonu jednak w trakcie jazdy testowej brak mocy podczas przyśpieszania pozostał niezmieniony. Ponowne sprawdzenie komputera ujawniło nowy kod błędu: P1191 Unknown DTC - nieznany kod DTC.

W tamtym momencie był to dla mnie samochód z nowym system dlatego trochę drapałem się po głowie co zrobić dalej... Samochód wyposażony był w system bezpośredniego wtrysku gdzie pompa paliwa umieszczona w zbiorniku zasilała paliwem pompę wysokiego ciśnienia, która była napędzana przez wałek rozrządu. Pierwsza pompa (niskiego-ciśnienia) dostarczała około 4 bar-ów natomiast druga pompa (wysokiego-ciśnienia) doładowywała to ciśnienie do maksymalnie 120 barów.

Szyna paliwowa przypominała konfiguracją common rail diesel-a, w skład której wchodził czujnik ciśnienia (3 kable) oraz regulator ciśnienia (2 kable). Używając oscyloskopu samochodowego postanowiłem zapisać przebieg tych dwóch komponentów w celu lepszego zrozumienia przyczyny awarii.

Na animacji widać, że cykl pracy zwiększa się w momencie otwierania przepustnicy jednak sygnał wyjścia czujnika ciśnienia nie podnosi się prawidłowo.

figure 1

Niestety nie posiadam żadnego zestawu do fizycznego testowania ciśnienia w szynie paliwowej. Musiałem jednak jakoś sprawdzić czy czujnik prawidłowo mierzył wzrost ciśnienia. Ostatecznie użyłem sprężonego powietrza do testu - okazało się że czujnik pracował  poprawnie. Skoro czujnik działa to przyczyną awarii musiała być pompa wysokiego ciśnienia, która nie podaje paliwa z prawidłowym ciśnieniem. 

Ironiczne jest to, że w ostatnim czasie posiadałem na warsztacie trzy takie pojazdy, każdy z różnymi usterkami. Niestety nie skorzystałem z okazji i nie zapisałem żadnego przebiegu.

Kilka dni później…

Nowa pompa wysokiego ciśnienia w końcu dotarła do warsztatu po tym jak zaginęła na parę dni na lotnisku! Zamontowanie nowej części rozwiązało ostatecznie problem z brakiem mocy przy przyśpieszaniu.

Na poniższej animacji widać jak reaguje czujnik ciśnienia po dodaniu gazu po przeprowadzonej naprawie.

figure 2

Udało się rozebrać uszkodzoną pompę wysokiego ciśnienia. Okazało się, że przyczyną jej awarii jest małe przetarcie na jednej z trzech gum pomp membranowych.

figure 1

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423