Opel Signum problemy z zapłonem, słabe osiągi silnika
Autor: Dave Hill
Opel Signum 2003 ( taki sam jak Vectra C) przyjechał do mojego warsztatu z objawami niewielkiego wypadania zapłonu oraz ogólnym brakiem mocy i braku przyśpieszenia. Podłączenie do komputera ujawniło kod błędu: P0301 Cylinder 1 Misfire Detected - cylinder 1 wykryto wypadanie zapłonu. Szybka inspekcja cylindra nr 1 pokazała, że zawiodła izolacja w obszarze cewki.
Nowy zestaw cewek oraz świeć naprawił problem z wypadaniem zapłonu jednak w trakcie jazdy testowej brak mocy podczas przyśpieszania pozostał niezmieniony. Ponowne sprawdzenie komputera ujawniło nowy kod błędu: P1191 Unknown DTC - nieznany kod DTC.
W tamtym momencie był to dla mnie samochód z nowym system dlatego trochę drapałem się po głowie co zrobić dalej... Samochód wyposażony był w system bezpośredniego wtrysku gdzie pompa paliwa umieszczona w zbiorniku zasilała paliwem pompę wysokiego ciśnienia, która była napędzana przez wałek rozrządu. Pierwsza pompa (niskiego-ciśnienia) dostarczała około 4 bar-ów natomiast druga pompa (wysokiego-ciśnienia) doładowywała to ciśnienie do maksymalnie 120 barów.
Szyna paliwowa przypominała konfiguracją common rail diesel-a, w skład której wchodził czujnik ciśnienia (3 kable) oraz regulator ciśnienia (2 kable). Używając oscyloskopu samochodowego postanowiłem zapisać przebieg tych dwóch komponentów w celu lepszego zrozumienia przyczyny awarii.
Na animacji widać, że cykl pracy zwiększa się w momencie otwierania przepustnicy jednak sygnał wyjścia czujnika ciśnienia nie podnosi się prawidłowo.

Niestety nie posiadam żadnego zestawu do fizycznego testowania ciśnienia w szynie paliwowej. Musiałem jednak jakoś sprawdzić czy czujnik prawidłowo mierzył wzrost ciśnienia. Ostatecznie użyłem sprężonego powietrza do testu - okazało się że czujnik pracował poprawnie. Skoro czujnik działa to przyczyną awarii musiała być pompa wysokiego ciśnienia, która nie podaje paliwa z prawidłowym ciśnieniem.
Ironiczne jest to, że w ostatnim czasie posiadałem na warsztacie trzy takie pojazdy, każdy z różnymi usterkami. Niestety nie skorzystałem z okazji i nie zapisałem żadnego przebiegu.
Kilka dni później…
Nowa pompa wysokiego ciśnienia w końcu dotarła do warsztatu po tym jak zaginęła na parę dni na lotnisku! Zamontowanie nowej części rozwiązało ostatecznie problem z brakiem mocy przy przyśpieszaniu.
Na poniższej animacji widać jak reaguje czujnik ciśnienia po dodaniu gazu po przeprowadzonej naprawie.

Udało się rozebrać uszkodzoną pompę wysokiego ciśnienia. Okazało się, że przyczyną jej awarii jest małe przetarcie na jednej z trzech gum pomp membranowych.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423