Peugeot 206 wypadanie zapłonu

Autor: Rob Smith

Śledztwo

Na zimnym silniku wypadanie zapłonu było bardzo widoczne, jednak wraz ze wzrostem temperatury silnika wypadanie zapłonu zanikało . Po pełnym rozgrzaniu silnika i w normalnych warunkach drogowych brak było jakichkolwiek oznak wypadania zapłonu.

W pierwszej kolejności podpiąłem diagnoskop w celu sprawdzenia czy istnieją zapisane błędy DTC. Niestety w przypadku tego samochodu nie znalazłem żadnych błędów. W następnym kroku skupiłem się na sprawdzeniu danych rzeczywistych lecz niestety i tutaj nie odnalazłem żadnej istotnej informacji. Przyszła więc pora na użycie oscyloskopu samochodowego Pico.

Pierwszy zapisany przebieg został przeprowadzony na obwodzie pierwotnym cewki (prąd +napięcie) obsługującej cylindry 1 i 4. Wypadanie zapłonu obecne jest na jednym z tych dwóch cylindrów.

figure 1

Rys. 1: Prąd i napięcie cewki cylindrów 1 i 4.

Na powyższym przebiegu widać wyraźnie wypadanie zapłonu, czas palenia iskry jak widać bardzo szybko zanika. Czy powodem tego jest izolacja zestawu cewek? Może przyczyną są świece lub stan cylindra? Jeśli winny jest cylinder to który? Były to pytania które krążyły mnie po głowie.

W następnym kroku podłączyłem świeżo zakupioną sondę do pomiaru zapłonu Pico w celu dokładnego wskazania który cylinder uległ awarii – rys. 2

figure 2

Rys. 2: Wypadanie zapłonu na cylindrze nr 4

Powyższy przebieg dostarczył dowodów, że wypadanie zapłonu miało miejsce w cylindrze nr 4. Dalej jednak nie znaliśmy przyczyny awarii. Wskazówką było jednak to, że również i w tym przebiegu widać było szybkie uciekanie iskry do masy. Przyszła pora dowiedzieć się dlaczego tak się dzieje.

Przybliżyłem przebieg cylindra nr 4 aby lepiej przeanalizować sygnał ( rys 3)

figure 3

Rys. 3: Przybliżony sygnał iskry cylindra nr 4

Zauważyłem także, że w tym przypadku gdzie użyto cewek DIS w systemie traconej iskry (wasted spark), iskra idąca w kierunku ujemnym nie występowała.

Następnym krokiem było przeprowadzenie testu obwodu wtórnego cewki. ( rys. 4)

figure 4

Rys. 4: Test obwodu wtórnego cewki

Test pokazał, że cewka tworzy około 45 kV impuls, gdzie widać dokładnie czas palenia iskry i niezerowe napięcie po czasie palenia.. Iskra istnieje przy normalnej jeździe więc co teraz?

Patrząc na sygnał po paleniu iskry, można uznać, że prawdopodobnie przyczyną jest wysoka rezystancja w obwodzie wtórnym, zwarcie do masy lub brak paliwa, jednak nie znalazłem żadnych nieprawidłowości w prądzie cewki.

Wyciągnąłem więc świece zapłonowe z cylindra nr 4 oraz 1 w celu przeprowadzenia testu oporności. Do przeprowadzeniu testu użyłem multimetru, robię takie testy na kablach zapłonowych więc dlaczego nie przeprowadzić ich na świecach.

Rysunek 5 pokazuje świecę nr 4 natomiast Rysunek 6 pokazuje świecę nr 1!

figure 5

Rys. 5: Świeca cylindra 4

figure 6

Rys. 6: Świeca cylindra 1

Wynik testu oporności pokazał, że świeca cylinder 4 ma oporność do masy natomiast świeca cylindra 1 jej nie posiada.

Dzięki temu odkryciu mogliśmy zawęzić pole poszukiwań do świecy cylindra nr 4. Aby potwierdzić w 100% trafność diagnozy zamieniłem świece między sobą. Rysunek 7 przedstawia zapisany przebieg po zamianie świec.

figure 7

Rys. 7: Wypadanie zapłonu na cylindrze 1 po zamianie świec .

Przebieg pokazał że wypadanie zapłonu wędruje za świecami. Po dokonaniu naprawy ponownie zapisałem przebieg w trakcie odpalania zimnego silnika ( rys 8 ).

figure 8

Rys 8: Przebieg na cyl1. po wymianie świecy pokazuje brak błędu

Podsumowanie

Wymiana świec naprawiła awarię. Nie zamontowałem nowego zestawu świec ponieważ tylko ja serwisuje samochód klienta i wiedziałem, że świece były niedawno wymieniane. Musiało to oznaczać że jedna z wcześniej zamontowanych sztuk była wybrakowana.

Moje przemyślenia dotyczące przyczyny wypadania zapłonu na zimnym silniku były następujące. Kiedy świeca się rozgrzewała to jej wewnętrzna cześć, która miała przebicie do masy „powiększała się" z powodu temperatury i przestawała mieć kontakt z obudową świecy – przez co znikało przebicie do masy i wypadanie zapłonu. Proces powtarzał się za każdym razem gdy świeca ostygła.

Myślę że najbardziej stresującym elementem opisanej diagnozy były warunki wypadania zapłonu tj. zimny silnik. Ciągłe odczekiwanie na ostygnięcie silnika znacząco utrudniało pracę.

Naprawa tego samochodu miała miejsce we właściwym czasie gdyż dopiero co otrzymałem zamówioną sondę na kable zapłonowe i od razu miałem możliwość jej wypróbowania. Dzięki sondzie bardzo szybko udało się zidentyfikować cylinder w którym miało miejsce wypadanie zapłonu.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423