Peugeot 406 wypadanie zapłonu

Autor: Nick Hibberd

Samochód to Peugeot 406 2.0L benzyna 2001 rok. Klient skarżył się na wypadanie zapłonu. Samochód przybył do mojego warsztatu z jedną z najdłuższych list planowany części  do wymiany jaką kiedykolwiek widziałem. Na liście były między innymi nowe świece, nowe zmieniki cewek, nowe oryginalne cewki, czujnik położenia wału korbowego, pompa paliwa, przekaźnik pompy paliwa, sonda lambda. Właściciel samochodu planował samodzielne przeprowadzenie napraw, bazując na informacjach wyczytanych na forach internetowych - ile razy już to słyszeliśmy. Z otrzymaną listą części już wymienionych w samochodzie przeprowadzenie diagnozy powinno być łatwiejsze... Nieprawda! W takim przypadku nie tylko gonisz pracę innej osoby ale również musisz sobie poradzić z problemami odziedziczonymi po wymianie tych części. W takim przypadku powinieneś zatem zacząć od początku i naprawiać to co odkryjesz w trakcie pracy.

Po paru testach silnika stało się oczywiste, że wypadanie zapłonu jest stałe oraz nie zależy od obciążenia lub temperatury sinika. Podłączenie do komputera ujawniło listę błędów DTC prawie tak długą jak lista części do wymiany. Żadnemu z błędów nie można było wierzyć z powodu poprzednio przeprowadzonych prac, dlatego zdecydowałem że najlepiej będzie wykasować wszystkie błędy i zacząć ich zapis od początku. Po ponownym uruchomieniu silnika rozpocząłem monitorowanie błędów DTC oraz wartości rzeczywistych. Wszystkie parametry wyglądały w porządku, nie było też żadnego błędu DTC.

Sprawdzanie bilansu mocy wskazało na cylinder nr 3 jako źródło problemu. Seria kolejnych testów wyeliminowała takie przyczyny jak przepływomierz powietrza, zapłon i kompresja. Pozostał układ paliwowy jako prawdopodobne źródło problemu. Kolejnym krokiem było sprawdzenie sygnału dostarczanego do wtryskiwacza cylindra nr 3. Do przeprowadzenia tej diagnozy wykorzystałem oscyloskop samochodowy Pico.

Figure 1

Rys.1 przedstawia impulsy masy dostarczane do każdego z 4 wtryskiwaczy. Pamiętaj, że w przypadku jakiegokolwiek problemu dobrze jest zebrać jak najwięcej informacji o problemie. W przypadku rys.1 widzimy wszystkie wtryski jednocześnie, pozwala nam to przeprowadzić analizę porównawczą. Szukamy czegoś co wyróżnia pracę cylindra nr 3. Może to być miedzy innymi:

Analizując przebieg zapisany na Rys. 1 możemy szybko zweryfikować parę potencjalnych przyczyn awarii.

Figure 1a
Figure 1b

Koncentrując uwagę na wtryskiwaczu podejrzanego cylindra nr 3 , możemy dostrzec czyste przełączenie masy oraz dobry jej poziom. Czas impulsu wtryskiwacza jest podobny do pozostałych cylindrów. Dodatkowo przeprowadziłem test impulsu masy, którego wynik potwierdził dobrą integralność obwodu. Wynik testu potwierdza również dobrą odpowiedź indukcyjną w momencie załamywania sie pola cewki wtryskiwacza.

Moją uwagę zwróciło małe nacięcie/wybrzuszenie przy zakończeniu rampy indukcyjnej. Wybrzuszenie to powstaje w skutek zamykania się igły wtrysku w momencie załamywania się pola cewki wtryskiwacza. Zwróć uwagę, że brakuje tego wybrzuszenia w cylindrze nr 3. Może być to spowodowane uwięzieniem iglicy w pozycji zamkniętej lub otwartej. Nie stwierdziłem zwiększonej zawartości węglowodorów w rurze wydechowej co może oznaczać że igła  zablokowała się w pozycji zamkniętej. W celu dalszej weryfikacji błędu potrzebujemy więcej informacji o prądzie w obwodzie. Przebieg napięcia wskazał nam kiedy następuje zamknięcie igły, natomiast przebieg prądu wskaże nam kiedy dochodzi to otwarcia igły wtrysku.

Figure 2
Figure 3

Rys.2 przedstawia przebieg poprawnie pracującego wtryskiwacza. Widać na nim wyraźnie powtarzalny i stabilny wzór aktywności iglicy.

Rys.3 pokazuje przebieg cylindra nr 3. Widzimy chaotyczne wahania iglicy, jak również przykład w którym iglica w ogóle się nie otwiera. Opóźnienia w otwieraniu sie iglicy znacząco redukują ilość dostarczanego paliwa do cylindra nr 3.

Przebieg zarejestrowanym oscyloskopem samochodowym Pico przedstawionym na rys. 3 dał ostateczną odpowiedz na pytanie co jest przyczyną awarii.  W samochodzie zamontowano nowy wtryskiwacz co spowodowało usunięcie wypadania zapłonu, silnik pracował poprawnie.

Nota końcowa

Zaskakująco klient poddał w wątpliwość przedstawioną mu przyczynę wypadania zapłonu - najwyraźniej cztery działające cylindry były dla niego za małym wytłumaczeniem. Według klienta, test wtryskiwaczy przeprowadzony przez niego wykluczał awarie tego elementu. Jego test polegał na usunięciu wtryskiwaczy z szyny paliwowej a następnie na kręceniu sinikiem w celu sprawdzenia czy wtryskiwacze wypuszczają paliwo - i robiły to. Wynikiem tego było kontynuowanie przez klienta procesu eliminacji przyczyn awarii co doprowadziło go do drogiego "poszukiwania duszka".

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423