Proton Impian

Problem

Opisywany samochód to Proton Impian, który cierpiał na sporadyczny problem z uruchomieniem silnika oraz okazjonalne wyłączanie się. Wszystkie te problemy powodowały zapalanie się kontrolki silnika.

Jak zawsze pierwszym krokiem jest odczytanie diagnoskopem zapisanych błędów DTC oraz informacji z ECU. Niestety w przypadku tego samochodu nie udało się nawiązać połączenia z komputerem. W tamtym momencie wie wiedzieliśmy czy przyczyną braku połączenia jest awaria diagnoskopu czy ECU.

CAN test box został podłączony do portów diagnostycznych samochodu. Zapaliły się lampki dla CAN High oraz CAN Low – wskazywało to na istnienie połączenia (zasilania) z ECU do portów diagnostycznych. Postanowiliśmy podłączyć diagnoskop do CAN test box. Niestety i tym razem nie udało się nam nawiązać połączenia – brak aktywności na linii K. Oznaczało to, że awaria musi dotyczyć przewodów diagnoskopu. Dalsze śledztwo ujawniło, że przewód diagnoskopu miał brudne gniazdo.

Diagnoza

Po wyczyszczeniu mogliśmy w końcu odczytać zapisane błędy DTC:

P0340 — “CAMSHAFT POSITION SENSOR CIRCUIT ‘A’ BANK 1 OR SINGLE CIRCUIT”. Obwód czujnika położenia wałka rozrządu Bank 1 lub pojedynczy obwód.

Wyczyściliśmy zapisane błędy i przeprowadziliśmy jazdę próbną. W drodze powrotnej do warsztatu podłączyliśmy oscyloskop Pico do czujnika położenia wałka rozrządu. Poniżej przedstawiamy zapisany przebieg.

figure 1

Silnik został następnie wyłączony jednak nie chciał uruchomić się ponownie. CAN test box oraz diagnoskop zostały podłączone przez port diagnostyczny – ponownie odczytaliśmy taki sam błąd DTC jak poprzednio. Jeszcze raz podłączyliśmy oscyloskop do czujnika położenia wałka rozrządu jednak tym razem wynik był zupełne inny – poniższy rysunek.

figure 2

Powyższy przebieg dostarczył dowodów że uszkodzony jest czujnik położenia wałka rozrządu.

Naprawa

Wymieniliśmy czujnik na nowy a następnie wyczyściliśmy błędy DTC. Uruchomiliśmy silnik i ponownie zapisaliśmy przebieg czujnika położenia wałka rozrządu. Jego wynik przedstawiamy poniżej:

figure 3

Przeprowadziliśmy jeszcze jedną jazdę testowa aby być pewnym naprawy. Po powrocie go warsztatu sprawdziliśmy ECU – nie zapisał żadnych nowych błędów DTC.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423