Skoda Octavia wał korbowy

Autor: George Cameron

Awaria

Skoda

Pojazd przyjechał do nas z innego warsztatu w którym przeprowadzono całkowitą przebudowę silnika. Silnik odpalał po czym po chwili gasł.

Diagnoza

Podłączenie diagnoskopu ujawniło błąd “engine speed sensor implausible signal”. Używając oscyloskopu samochodowego sprawdziliśmy sygnał czujnika położenia wału korbowego. Poniższy przebieg pokazuje nieregularności w zapisanym sygnale:

figure 1

Rys 1: Kilka obrotów wału korbowego.
Czerwony przebieg: czujnik położenia wałka rozrządu. Niebieski: czujnik położenia wału korbowego.

Przybliżyliśmy przebieg w miejsce gdzie sygnał czujnika położenia wałka rozrządu widocznie nie wspina się do góry po linii prostej (140ms).

figure 2

Rys 2: Przybliżenie do jednego obrotu wału korbowego.

Przebieg wału korbowego (niebieski) pokazuje wyraźną awarię na zębie 7-mym do 8-go po górnym martwym punkcie (GMP). Po usunięciu czujnika wału korbowego i sprawdzeniu boroskopem stwierdziłem, że wał korbowy miał delikatnie wygięte dwa zęby.

Naprawa

Zdjąłem miskę olejową i wyrównałem dwa wygięte zęby. Ponownie odpaliłem silnik wszystko pracowało dobrze.

Całkowity czas diagnozy i naprawy: 1.5 godziny

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423