Smart — wypadnie zapłonu

Autor: Matt Williams

Smart Fortwo

Artykuł ten jest trochę inny od reszty artykułów w tym dziale. Historia dotyczy pracownika Pico Technology oraz jego podróży do pracy. Około jednego kilometra od naszego biura właściciel samochodu Smart Fortwo rok 2004 84 tyś. km zaczął odczuwać wyraźne wypadanie zapłonu. Była to idealna okazja aby wypróbować możliwości nowego zestawu pico!

Smart Fortwo został po raz pierwszy zaprezentowany w 1998 roku na Paris Motor Show, jego producentem jest firma Smart GmbH. Samochód jest dwu miejscowy i posiada silnik umieszczonym w tylniej części nadwozia. Fortwo wykorzystuje małej pojemności 3-trzy cylindrowy silnik z turbodoładowaniem.

W samochodzie nie zapaliła się żadna lampka kontrolna a podłączenie do komputera nie wykazało żadnych kodów błędów. W związku z tym zgadywaliśmy co może być powodem awarii i gdzie zacząć prace. Ostatecznie postanowiliśmy rozpocząć diagnozę od układu zapłonowego.

Smart ignition

Ogólnie nie widać wyraźnych problemów z układem zapłonu w żadnym z 3 cylindrów. Jednak dostrzec można, że jeden z cylindrów ma pewne nieregularności w trakcie fazy palenia. Czy zatem powodem tego mogą być turbulencje powietrza wewnątrz cylindra?

ignition waveform


battery

Bazując na informacjach dostarczonych z układu zapłonowego oraz z powodu małej wiedzy o silniku, naszym następnym krokiem było przeprowadzenie testu kompresji. W celu przeprowadzenia testu użyliśmy oprogramowania PicoDiagnostics, które jest dostępne za darmo na naszej stronie w dziale "Oprogramowanie".

Aby przeprowadzić test wystarczy podłączyć standardowe kable testowe do zacisków akumulatora. Pamiętaj o prawidłowym unieruchomiony pojazdu na wypadek gdyby nieoczekiwanie ruszył.

Oprogramowanie Pico poprosi Ciebie o kręcenie silnikiem przez około 5 sekund w trakcie których zbiera ono dane do obliczeń. Rezultat obliczeń dla naszego Smart-a przedstawiamy poniżej:

compression test

Tak jak widać wartości dla jednego z cylindrów są ekstremalnie niskie! Pamiętaj: oprogramowanie zawsze umieszcza cylinder z najwyższą wartością po lewej stronie ekranu z etykietą "100%", jest to test względny kompresji i nie określa numerów cylindrów.

WPS500

Kolejnym krokiem naszego śledztwa było podłączenie czujnika ciśnienia i podciśnienia WPS500 w miejsce jednej ze świec. Test następnie przebiega dokładnie tak samo jak poprzedni z tą różnicą, że tym razem do cylindrów przypisane są wartości liczbowe i cylinder z literą (P) to ten z czujnikiem WPS500X.

Objaśnienie: wartości jednego cylindra obliczane są na podstawie danych dostarczanych przez podłączony do niego czujnik ciśnienia WPS500. Natomiast wartości pozostałych cylindrów kalkulowane są na podstawie danych dostarczanych przez podłączenie z akumulatorem. Wyniki obliczeń dla Smart-a przedstawione są na poniższym rysunku.

compression test

Przedstawione dotychczas dane dawały wystarczające dowody aby stwierdzić mechaniczny problem w jednym cylindrze. Kolejny krok wymagał zaangażowania bardziej tradycyjnych narzędzi warsztatu samochodowego.

exhaust valve

Na zdjęciu widać wyraźnie, że zawór wydechowy odniósł trwałe uszkodzenie!

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423