Toyota Avensis błąd "P0174 System Too Lean"

Autor: Dave Hill

Całkiem prosty przypadek, jednak myślę że interesujący.

Opisywany samochód to Toyota Avensis rok 2002. Samochód przyjechał do naszego warsztatu z zapaloną lampką silnika, podpięcie do komputera ujawniło dwa błędy DTC: P0171 oraz P0174 mieszanka zbyt uboga. W trakcie wizyty klient (sprzedawca z komisu) poprosił tylko o usunięcie kodów błędów - zrobiłem to ale i tak byłem pewien że niedługo wróci on z powrotem.

Tak jak oczekiwałem parę dni później klient powrócił tym razem jednak poprosił o wykonanie naprawy. W pierwszej kolejności sprawdziłem trimy paliwa (korekty paliwa):

W następnym kroku podłączyłem oscyloskop samochodowy pico w celu sprawdzenia relacji pomiędzy górną sondą lambda a przepływomierzem. Sonda lambda w tym samochodzie to 1 V czujnik, w samochodzie były zamontowane 4 takie czujniki: dwa górne i dwa dolne. Natomiast masowy przepływomierz powietrza (MAF) był marki Denso.

Poniższy rysunek przedstawia zapisane przebiegi czujników lambada oraz MAF. Czujniki lambda na początku przebiegu pracowały poprawnie jednak gdy zoomowałem przebieg okazało się, że występuje problem w momencie pełnego otwarcia przepustnicy.

figure 1
figure 1

Poniży rysunek przedstawia kolejny zapisany przebieg jednak tym razem postarałem się bardziej wyraźnie przedstawić miejsce powstawania problemu. Na przebiegu widzimy wyraźnie, że czujnik MAF nie pracuje poprawnie. Szczytowe napięcie wynosi mniej niż 3.5V dodatkowo moment zagięcia przebiegu jest także niewłaściwy (za niski impuls). Zwróć również uwagę na sondy lambda, które odczytują ubogą mieszankę w trakcie pełnego otwarcia przepustnicy.

figure 2

Ponieważ nie miałem zbyt często do czynienia z tymi czujnikami MAF byłem trochę sceptyczny z zamontowaniem nowego czujnika bez dokładniejszej diagnozy. Należy pamiętać, że różne czynniki mogą powodować słaby sygnał wyjścia czujnika MAF, dlatego bardzo ważne jest aby wyeliminować jak najwięcej z tych czynników. Kolejnym krokiem było użycie "symulatora czujnika" w celu przeprowadzenia testu na podejrzanym czujniku. W momencie gdy inny mechanik otwierał maksymalnie przepustnice podałem 4.5 V na przewód sygnałowy czujnika MAF.

figure 3

"Doładowany" sygnał MAF spowodował prawidłową odpowiedz sond lambda. Dzięki temu testowi byłem bardziej przekonany co do konieczności wymiany czujnika. Po tym teście postanowiłem jeszcze sprawdzić czy czujnik nie jest przybrudzony. Byłem bardzo zdziwiony gdy zobaczyłem dwa elementy czujnika poczerniałe i zakurzone. Dzięki użyciu płynu do czyszczenia gaźników bardzo szybko przywróciłem czujnik do błyszczącego stanu.

Po ponownym zamontowaniu czujnika zapisałem podobny przebieg co poprzednio w celu potwierdzenia skuteczności naprawy. Tym razem sondy lambda wykryły bogatą mieszankę w trakcie testu (maksymalnego otwierania przepustnicy), dodatkowo sondy szybciej reagowały na zmianę mieszanki jak i szybciej się przełączały.

figure 4

Po przeprowadzeniu naprawy silnik zaczął chodzić dużo lepiej. Poniższy przebieg pokazuje pracę silnika po naprawie.

figure 5

Test emisji spalin dowiódł skuteczności naprawy. Dodatkowo poniżej widać różnice w trymach paliwa (korektach paliwa) w stosunku do wartości opisanych na początku artykułu:

Podsumowanie

Był to bardzo prosty problem według dzisiejszych standardów, jednak uważam że dzięki zastosowaniu oscyloskopu przyczyna problemu jest pokazana w jeszcze jaśniejszych barwach.

*do przeprowadzonego badania użyto oscyloskop samochodowy USB PICO PicoScope 4423