Opel ECO TEC 1.6 Multec


Układ zapłonowy Multec różni się od wielu innych między innymi tym, że w pakiecie cewek zapłonowych posiada wbudowany wzmacniacz. Ma on 4 wyprowadzenia. Pierwsze z nich to zasilanie 12V pochodzące ze stacyjki. Drugie - niezależne połączenie masy. Dwa pozostałe wyprowadzenia służą do odbierania sygnału prostokątnego o amplitudzie 5V z modułu ECM (Electronic Control Module).

Moduł ECM pobiera informacje z sensorów silnika i oblicza wyprzedzenie zapłonu. W odpowiednim momencie sygnał 5V spada do zera sygnalizując konieczność odłączenia masy zasilania od cewki zapłonowej wskutek czego następuje wyładowanie cewki. Pakiet cewek ma dwa moduły cewka+wzmacniacz: pierwszy dla cylindrów 1 i 4, drugi dla cylindrów 2 i 3.

Używając oscyloskopu 2-kanałowego można monitorować w tym samym momencie dwa sygnały sterujące cewkami. Poniżej można obejrzeć przykładowy oscylogram tych sygnałów.

Rysunek 1

Rysunek 1


Złącze czujnika
Złącze czujnika

Dostęp do czujnika położenia w silniku ECO TEC 1.6 jest utrudniony, ponieważ czujnik znajduje się w jego dolnej części i przylega do przepływomierza powietrza (ilustracja obok).


Czujnik położenia
Czujnik położenia ECOTEC 1.6

Typowy czujnik indukcyjny ma złącze 2-stykowe, jednak w tym przypadku zastosowano dodatkowy terminal, który służy do podłączenia ekranu przewodu zapobiegającego zakłóceniom pochodzącym m.in. z obwodów wysokiego napięcia.


System Multec wykorzystuje konwencjonalny, indukcyjny czujnik położenia. Jest on widoczny na fotografii wraz z reluktorem wału korbowego (kołem zębatym spustowym), którego układ zębów może się różnić u różnych producentów aut. Układ zębów związany jest z kształtem przebiegu napięcia widocznym na oscylogramie podczas badania napięcia na wyjściu czujnika (oscylogram poniżej).

Oscylogram

Opel Vectra 2.0 z ECM Simtec 56.5 z czujnikami Halla


Nie należy mylić tego systemu z systemami z modulacją częstotliwościową. Czujnik położenia wału w tym przypadku znajduje się przy przedniej części silnika. Sygnał wyjściowy czujnika używany jest przez moduł ECM (Engine Control Module) do określania dokładnego położenia wału.

Jak wyjaśniliśmy we wcześniejszym artykule - czujnik Halla jest wyłącznikiem dwustanowym (włącz/wyłącz) który wytwarza cyfrowy sygnał rozpoznawalny dla modułu ECM (Electronic Control Module). Czujnik jest wyzwalany obracającymi się // metalowymi elemetami // poruszającymi się w pobliżu czujnika. Wskutek tego powstaje charakterystyczny przebieg prostokątny.

Oscylogram

Sensor Halla ma jak wcześniej wspomnieliśmy 3 połączenia elektryczne: zasilanie (+), masę (-) i wyjście sygnału. Przebieg prostokątny obserwowany na oscyloskopie może mieć różne amplitudy, w zależności od modelu auta. Najbardziej istotna jest częstotliwośc sygnału. Na podstawie poniższej ilustracji i sposobu rozmieszczenia // elementów wyzwalających czujnik // w tym modelu auta możemy zauważyć, że układ oscylogram dokładnie odpowiada rozmieszczeniu // elementów wyzwalających czujnik //.

System Ford DIS (Distributorless Ignition System - system bezrozdzielaczowy)


Czujnik położenia
Moduł DIS

Zdjęcie obok ilustrje typowy moduł DIS z cewkami dla silnika 4-cylindrowego. Moduł EDIS (Electronic Distributorless Ignition System) stosowany jest w wielu modelach Forda z zapłonem bezrozdzielaczowym i współpracuje on z głównym modułem EEC IV (Electronic Engine Control). Zadaniem modułu EDIS jest m.in. odczytywanie sygnału z czujnika położenia wału, modyfikowanie tego analogowego sygnału tak, aby powstał przebieg prostokątny. Sygnał ten nazywany jest PIP (Profile Ignition Pick-up). Następnie sygnał ten jest przetwarzany przez moduł ECM z uwzględnieniem odpowiedniego kąta wyprzedzenia zapłonu. Kąt ten zależy od obciążenia silnika i prędkości obrotowej. Powstaje w ten sposób sygnał SAW ( Spark Advance Word). Sygnał SAW wraca do modułu EDIS, który kontroluje tranzystory załączające cewki. Sygnał SAW zawiera informacje dotyczące jedynie cylindrów 1 i 4. Moment zapłonu dla cylindrów 2 i 3 jest obliczany przez EDIS na podstawie sygnału SAW. Na dwa cylindry przypada jedna cewka. W tym układzie jedna ze świec zapłonowych wytwarza iskrę nawet w takcie "wydech".

Poniżej widzimy sygnały PIP (niebieski) i SAW (czerwony).

Oscylogram

W kolejnym artykule przyjrzymy się m.in. systemowi BMW, gdzie stosowana jest oddzielna cewka na każdy z cylindrów oraz czujnikom położenia wałków rozrządu.