W diagnostyce czasem wystarczy właściwy kierunek, a kody usterek (DTC), choć mogą pomóc, mogą też zaprowadzić na manowce. W przypadku problemów z brakiem rozruchu silnika, musimy ustalić podstawowe warunki niezbędne do uruchomienia silnika spalinowego.

W przypadku silnika diesla jest to nieco łatwiejsze niż w przypadku silnika benzynowego, ponieważ nie musimy polegać na iskrze zapalającej mieszankę powietrza i paliwa, ale ostatecznie oba potrzebują 3 głównych rzeczy – sprężania, powietrza i paliwa. Upewnienie się, że masz podstawy jest zawsze kluczowe. W tym miejscu przydaje się względny test kompresji, ponieważ jest szybki, łatwy do wykonania i nieinwazyjny. Dodanie czujnika ciśnienia paliwa pozwoli sprawdzić, czy paliwo dociera do odpowiednich miejsc, a jeśli dodasz przetwornik ciśnienia/czujnik podciśnienia, możesz zorientować się, czy silnik zasysa powietrze do cylindra.

Co jednak, jeśli wszystkie te testy wypadną pozytywnie? Co dalej? Ten artykuł „jeden obraz, jeden przebieg” jest kontynuacją wcześniejszego studium przypadku, w którym przyglądamy się właśnie temu zagadnieniu i temu, jak wykorzystanie matematycznych kanałów może pomóc w ujawnieniu więcej informacji na temat pracy silnika.

Wykres czujnika wału korbowego nie jest niczym nowym i mamy wiele postów na forum dotyczących tej techniki obserwacji prędkości wału korbowego, gdy rośnie i maleje podczas cyklu 4-suwowego. Można je zobaczyć tutaj – viewtopic.php?p=37861#p37861. Ostatnio wprowadziliśmy pewne zmiany w działaniu funkcji matematycznej „crank”, aby ułatwić analizę. Musimy jednak być świadomi, co się dzieje, aby wiedzieć, kiedy używać tego kanału matematycznego. Stara funkcja „crank” pozostawiała lukę w miejscu brakujących zębów, a następnie mieliśmy bardzo długi skok, gdy sygnał powracał, a obliczenia były kontynuowane. W nowym kanale „crank” w PS7A, ten skok został usunięty i połączyliśmy punkty między brakującymi zębami. Dzięki temu łatwiej jest to zobaczyć, jak pokazano poniżej.

Jak widać, kanał „crank” (niebieski) wyraźnie pokazuje spowolnienie wału korbowego na czterech z 6 wtryskiwaczy. Korzystając z kolejności zapłonu, możemy również zobaczyć, że tylko cylindry 3 i 6 zwiększają prędkość wału korbowego. Mam nadzieję, że zgodzicie się, że nowy kanał matematyczny ułatwia dostrzeżenie tego spowolnienia wału korbowego w porównaniu z funkcją „Freq” (częstotliwość), która jest poniżej na czerwono. Tutaj widzimy zanik sygnału z powodu brakujących zębów.

Istnieją jednak pewne zalety dostrzegania tych zaników, zwłaszcza jeśli wystąpił błąd na czujniku wału korbowego. Jak wspomniałem, funkcja „crank” teraz łączy lukę między brakującymi zębami, co oznacza, że kanał „crank” może maskować ten błąd. Ponieważ zarówno kanał „crank”, jak i „frequency” są wbudowane w PS7A, podczas oceny czujnika wału korbowego może być korzystne uwzględnienie obu kanałów matematycznych, aby mieć pewność, że nic nie zostanie przeoczone podczas diagnozy.

W pojeździe wymieniono 4 wtryskiwacze, co rozwiązało problem z brakiem rozruchu i samochód wrócił na drogę bez konieczności wymiany wszystkich 6. Niektórzy mogą argumentować, że wszystkie 6 powinny zostać wymienione, aby uniknąć problemów w przyszłości. Jednak w świecie, gdzie ceny stale rosną, możliwość zaoszczędzenia na wymianie części, które nie są pilnie potrzebne, z pewnością zostanie doceniona przez klienta.

Mam nadzieję, że to pomoże i dziękuję Lee Sharpowi z L&D Commercials za dostarczenie zrzutów ekranu i wykonanie pracy! Wypatrujcie kolejnego studium przypadku z wykorzystaniem funkcji „crank”, ale nie wszystko będzie tak, jak się spodziewacie!

Wypełnij i Pobierz!

Najnowsze tutoriale, zaproszenia na szkolenia oraz informacje o nowych produktach PicoScope! Wszystko co potrzebujesz, żeby zostać lepszym diagnostą w jednym miejscu. Zapisz się do newslettera "Oscyloskop w Warsztacie"!

Mam już urządzenie

You have Successfully Subscribed!