Przed rozpoczęciem diagnozy warto zadać kilka kluczowych pytań i dokonać obserwacji, które często dostarczają istotnych wskazówek i mogą zaoszczędzić godziny diagnostycznych poszukiwań.
Cztery kluczowe pytania, których staram się przestrzegać, to:
- Jak długo problem jest zauważalny?
- Kiedy po raz pierwszy zauważyłeś problem?
- Czy ostatnio były wykonywane jakieś prace przy pojeździe?
- Kiedy doświadczasz problemu?
Jestem pewien, że jest ich o wiele więcej, ale zbyt wiele pytań może prowadzić do “zablokowania” informacji zwrotnej od klienta.
Jeśli chodzi o obserwacje, oględziny wizualne (w tym jazda próbna) są nieocenione i ujawniają o wiele więcej na temat czekającego nas zadania. Często umieszczam następujący akapit w studiach przypadków……
“Potwierdzenie specyfikacji ma ogromne znaczenie w diagnostyce, ponieważ klienci często ulegają pokusie modyfikacji swoich pojazdów za pomocą modnych akcesoriów, którym brakuje podstawowej kontroli jakości i inżynierii, które pierwotnie były przeznaczone dla pojazdu.”
Nasz klient skarżył się na poważne szarpanie pod obciążeniem.
Dzięki podstawowym oględzinom wizualnym zauważono, że pojazd został wyposażony w “wyczynowy” zestaw akcesoriów zainstalowany na czujniku ciśnienia paliwa w szynie paliwowej.
Takie urządzenie ma na celu przekonanie komputera sterującego pracą silnika (PCM), że ciśnienie paliwa jest niższe niż oczekiwane. Powoduje to zwiększenie wydajności pompy wysokociśnieniowej common rail i, teoretycznie, wzrost wydajności.
Oczywiście usunięcie zestawu akcesoriów “poprawiających osiągi” rozwiązało problem i z perspektywy czasu powinienem był sprawdzić zawór regulacji ciśnienia (VCV) i zawór odpowietrzania skrzyni korbowej (PCV), aby zrozumieć pulsacje, które zarejestrowaliśmy pod koniec pełnego obciążenia i później. (Przypuszczam, że wyleczenie nie uzasadniało dalszej diagnozy).
Podsumowując:
Chociaż zestaw akcesoriów zwiększających wydajność został odkryty wcześnie, podczas podstawowego procesu diagnostycznego (podstawowe oględziny wizualne), bardzo kuszące byłoby po prostu usunąć urządzenie, przeprowadzić jazdę próbną i założyć, że wszystko działa prawidłowo.
Postępując zgodnie z powyższą procedurą, nie tylko potwierdziliśmy, że zestaw akcesoriów był przyczyną problemu, ale także upewniliśmy się, że pojazd działa prawidłowo po naprawie, nie wykazując żadnych oznak początkowej skargi ani uszkodzeń wtórnych.