Sugerowany tytuł: Diagnoza niskiej kompresji w silniku spalinowym z wykorzystaniem przetwornika ciśnienia WPS500

Diagnoza przed demontażem silnika przynosi korzyści, wskazując obszary, na które należy zwrócić uwagę po uzyskaniu zgody na naprawę.

Oto kolejny przykład analizy wewnątrzcylindrowej z wykorzystaniem przetwornika ciśnienia WPS500 w celu wykrycia niskiej kompresji.

Chociaż niską kompresję można zdiagnozować za pomocą konwencjonalnego manometru, przyjrzyjmy się dodatkowym informacjom zawartym na załączonym obrazku/filmie (przepraszam, nie do końca “Jeden przebieg, jedno zdjęcie”).

Zaczynając od lewej wieży kompresji, możemy zgodzić się, że mamy niską kompresję (około 0,431 bara).

Co ciekawe, nie mamy pochylonych wież kompresji (choć są one małe), co sugeruje brak wycieków z cylindra.

Nasz obszar rozprężania jest zdecydowanie “głęboki”, biorąc pod uwagę, że ciśnienie w cylindrze zaczyna się od 0,431 bara i spada poniżej atmosferycznego około 18,61 stopnia po GMP (górnym martwym punkcie).

Zakładając, że objętość skokowa cylindra nie uległa zmianie, mamy 145,4 (EVO) – 18,61 = 126,79 stopnia obrotu wału korbowego, aby wygenerować tak niskie podciśnienie (około -980 mbar).

Cylinder, który może wytworzyć tak głęboki obszar rozprężania i nie wykazuje pochylonych wież kompresji, można uznać za “uszczelniony”.

Przy 145,4 stopnia nasz obszar rozprężania gwałtownie zmienia kierunek w stronę 0 barów (ciśnienie atmosferyczne), co potwierdza otwarcie zaworu wydechowego (EVO).

Zazwyczaj EVO występuje około 25 do 30 stopni przed DMP (dolnym martwym punktem) podczas suwu rozprężania, co sugeruje, że nasze EVO może być przyspieszone (potwierdź to za pomocą przebiegu odniesienia z biblioteki).

Niezależnie od tego, czy EVO jest przyspieszone, czy nie, możemy potwierdzić, że zdarzenie EVO ma miejsce w oczekiwanym czasie lub blisko niego.

Czas trwania otwarcia zaworu wydechowego (około 145 do 365 stopni po GMP) wydaje się być prawidłowy, ponieważ zamknięcie zaworu wydechowego (EVC) następuje wkrótce po 360 stopniach po GMP.

Pamiętajmy, że jest to trudne do udowodnienia ze względu na wszystkie zdarzenia, które mają miejsce przy 360 stopniach, ale patrząc na “typowy” kształt i czasy tego 4-suwowego przebiegu, nie jesteśmy daleko od prawdy.

Uwaga: podczas suwu wydechu ciśnienie w naszym cylindrze pozostaje na poziomie lub w okolicach ciśnienia atmosferycznego (0 barów), co sugeruje, że odprowadzanie spalin jest swobodne. Musimy jednak podchodzić do tego z rezerwą, ponieważ nie ma obecnych gazów spalinowych, więc należałoby to potwierdzić.

Następnie mamy obszar ssania, który ma głęboki “miseczkowaty” wygląd z maksymalnym podciśnieniem -988,4 mbar!

Efekt “miseczki” jest typowy dla “suwu” cylindra, w którym nie ma zmiany ciśnienia przypisywanej otwarciu zaworu.

Porównajmy obszar rozprężania z wyraźnym zdarzeniem EVO z obszarem ssania, gdzie zawór dolotowy nie otworzył się.

W takim scenariuszu, głęboka “miseczka” jest utworzona przez stopniowe zmniejszanie się ciśnienia w cylindrze, przypisywane opadaniu tłoka na suwie ssania (bez zdarzenia IVO) oraz stopniowy wzrost ciśnienia w cylindrze na suwie sprężania. (Brak zdarzenia IVO oznacza brak zdarzenia IVC – zamknięcia zaworu dolotowego).

Wracając teraz do prawej wieży kompresji, nie dziwi nas niska kompresja, biorąc pod uwagę, że nie możemy zasysać powietrza do cylindra, a zatem nie mamy czego sprężać!

Na podstawie powyższego możemy zatem potwierdzić, że nasza niska kompresja nie jest spowodowana nieszczelnością cylindra, nasz cylinder jest uszczelniony (z perspektywy podciśnienia), nasze zdarzenia EVO i EVC są bliskie typowych (ale muszą zostać potwierdzone), a powodem niskiej kompresji jest brak zdarzenia IVO (otwarcia zaworu dolotowego). (Obejrzyj film i obraz poniżej).

Uzbrojeni w tę wiedzę (której nie można uzyskać za pomocą konwencjonalnego manometru kompresji), wiemy, na czym skupić naszą uwagę, gdy demontaż będzie dozwolony.

Wypełnij i Pobierz!

Najnowsze tutoriale, zaproszenia na szkolenia oraz informacje o nowych produktach PicoScope! Wszystko co potrzebujesz, żeby zostać lepszym diagnostą w jednym miejscu. Zapisz się do newslettera "Oscyloskop w Warsztacie"!

Mam już urządzenie

You have Successfully Subscribed!