Mamy tu do czynienia z Mercedesem Sprinter 2.1 litra 314 CDI z 2016 roku, wyposażonym w silnik o kodzie 651.955.
Krótko mówiąc, pojazd miał poważny problem z brakiem mocy oraz zapamiętany kod błędu P245296, wskazujący na “usterkę wewnętrzną” czujnika różnicy ciśnień spalin.
Wymieniono katalizator/DPF wraz z nowym czujnikiem różnicy ciśnień (SENT) na oryginalne części Mercedes-Benz, ponieważ stary katalizator uległ uszkodzeniu w okolicy turbosprężarki.
Błąd P245296 można było skasować, ale powracał natychmiast po jeździe próbnej, podczas której wyraźnie odczuwalny był brak mocy.
Biorąc pod uwagę powyższe objawy, sprawdzenie ciśnienia zwrotnego spalin za pomocą przetwornika ciśnienia WPS 500 eliminuje wszelkie wątpliwości związane z interpretacją danych diagnostycznych oraz dekodowaniem sygnałów szeregowych, dostarczając bezpośredni pomiar ciśnienia.
Po zamontowaniu WPS 500 przed DPF przeprowadzono jazdę próbną.
Poniżej przedstawiono:
- Kanał A: sygnał czujnika różnicy ciśnień (SENT)
- Kanał B: sygnał przepływomierza masowego powietrza (MAF)
- Kanał C: ciśnienie zwrotne spalin przed DPF (WPS 500)

Odnosząc się wyłącznie do pomiarów, widzimy, że ciśnienie zwrotne spalin przed DPF przy pełnym obciążeniu wynosi 2,242 bara, a minimalne ciśnienie to 590,9 mbara, co samo w sobie jest wartością nadmierną.
Biorąc pod uwagę historię pojazdu, przyczyną musiało być zatkanie za DPF, a zdjęcia (dół po lewej) potwierdzają, że SCR/ASC znajdujący się w tylnej części układu wydechowego rzeczywiście został zablokowany.
Wkrótce przygotuję pełne studium przypadku tego pojazdu, ale najważniejszym wnioskiem dla mnie było to, że minimalna ingerencja w układ wydechowy za pomocą przetwornika ciśnienia pozwoliła na porównanie ciśnienia zwrotnego spalin z sygnałem MAF, dostarczając obiektywnych wyników bez konieczności skomplikowanej interpretacji danych szeregowych, a w najgorszym przypadku, ich błędnej interpretacji.