Pojazd: BMW 320d Touring (F31) z 2013 roku

Objaw: Zapalona kontrolka silnika wraz z utratą mocy (minimalne doładowanie z turbosprężarki). Po ostygnięciu silnika pojazd działał normalnie, aż do momentu rozgrzania, kiedy objaw powracał.

Kody błędów: 25D100 Czujnik ciśnienia doładowania – zwarcie do masy 27F100 Przewód powietrza doładowującego – uszkodzenie przewodów

Wstępne oględziny dolotu powietrza nie wykazały nieszczelności ani problemów z połączeniami.

Jak to zwykle bywa w przypadku diagnostyki, usterka była trudna do zlokalizowania i wymagała wielu testów, zanim udało się potwierdzić, że sygnał wyjściowy z czujnika ciśnienia doładowania wynosił 0 V (rozgrzany silnik), a dane diagnostyczne wskazywały na stałe „ciśnienie powietrza doładowującego” 60 mbar, niezależnie od prędkości obrotowej/obciążenia silnika lub minimalnego zastosowanego doładowania. Uwaga: Zasilanie i masa czujnika były prawidłowe, gdy sygnał wynosił 0 V.

Wymiana czujnika ciśnienia doładowania rozwiązała problem, ale nasunęło mi to pytanie: „jak można przyspieszyć proces diagnostyczny?” zamiast czekać na osiągnięcie przez silnik optymalnej temperatury, aby usterka się ujawniła.

Był to jeden z tych momentów, w których sam sobie odpowiadasz: „poprzez zastosowanie zewnętrznego źródła ciepła do czujnika ciśnienia doładowania”.

Wiem, że nie jest to odkrycie Ameryki, ale symulowanie objawów zgłaszanych przez klienta lub wyświetlanych w danych „teoretycznie” powinno odtworzyć warunki wystąpienia usterki.

Korzystając z uniwersalnego zestawu przewodów diagnostycznych, podałem zewnętrzne napięcie 5 V i masę do czujnika, jednocześnie podgrzewając go, aż usterka się ujawniła.

Uwaga: po schłodzeniu czujnika sygnał wyjściowy został przywrócony, dokładnie tak, jak w przypadku objawu.

Wiem, że w rzeczywistym świecie nigdy nie ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzanie takich badań, ale tę technikę można zastosować do komponentów in situ, czy to za pomocą zewnętrznego źródła ciepła, sprayu zamrażającego/nawilżającego, czy też testu „potrząsania” (wiggle test).

Wypełnij i Pobierz!

Najnowsze tutoriale, zaproszenia na szkolenia oraz informacje o nowych produktach PicoScope! Wszystko co potrzebujesz, żeby zostać lepszym diagnostą w jednym miejscu. Zapisz się do newslettera "Oscyloskop w Warsztacie"!

Mam już urządzenie

You have Successfully Subscribed!