Pojazd: BMW 320d Touring (F31) z 2013 roku
Objaw: Zapalona kontrolka silnika wraz z utratą mocy (minimalne doładowanie z turbosprężarki). Po ostygnięciu silnika pojazd działał normalnie, aż do momentu rozgrzania, kiedy objaw powracał.
Kody błędów: 25D100 Czujnik ciśnienia doładowania – zwarcie do masy 27F100 Przewód powietrza doładowującego – uszkodzenie przewodów
Wstępne oględziny dolotu powietrza nie wykazały nieszczelności ani problemów z połączeniami.
Jak to zwykle bywa w przypadku diagnostyki, usterka była trudna do zlokalizowania i wymagała wielu testów, zanim udało się potwierdzić, że sygnał wyjściowy z czujnika ciśnienia doładowania wynosił 0 V (rozgrzany silnik), a dane diagnostyczne wskazywały na stałe “ciśnienie powietrza doładowującego” 60 mbar, niezależnie od prędkości obrotowej/obciążenia silnika lub minimalnego zastosowanego doładowania. Uwaga: Zasilanie i masa czujnika były prawidłowe, gdy sygnał wynosił 0 V.
Wymiana czujnika ciśnienia doładowania rozwiązała problem, ale nasunęło mi to pytanie: “jak można przyspieszyć proces diagnostyczny?” zamiast czekać na osiągnięcie przez silnik optymalnej temperatury, aby usterka się ujawniła.
Był to jeden z tych momentów, w których sam sobie odpowiadasz: “poprzez zastosowanie zewnętrznego źródła ciepła do czujnika ciśnienia doładowania”.
Wiem, że nie jest to odkrycie Ameryki, ale symulowanie objawów zgłaszanych przez klienta lub wyświetlanych w danych “teoretycznie” powinno odtworzyć warunki wystąpienia usterki.
Korzystając z uniwersalnego zestawu przewodów diagnostycznych, podałem zewnętrzne napięcie 5 V i masę do czujnika, jednocześnie podgrzewając go, aż usterka się ujawniła.
Uwaga: po schłodzeniu czujnika sygnał wyjściowy został przywrócony, dokładnie tak, jak w przypadku objawu.
Wiem, że w rzeczywistym świecie nigdy nie ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzanie takich badań, ale tę technikę można zastosować do komponentów in situ, czy to za pomocą zewnętrznego źródła ciepła, sprayu zamrażającego/nawilżającego, czy też testu “potrząsania” (wiggle test).