Chciałbym przedstawić ciekawe studium przypadku dotyczące wydajności baterii niskiego napięcia pojazdu Polestar 2.
Polestar 2, o którym mowa, doświadczał problemów z rozładowywaniem się baterii niskiego napięcia, gdyż bateria rozładowywała się po około czterech dniach, pomimo że pojemność baterii wynosi 70Ah. Jeśli pracowalibyśmy na podstawie przybliżonego wytycznego, że pojazd zużywa około 40 mA po całkowitym wyłączeniu, bateria o pojemności 70Ah powinna wystarczyć na około 1750 godzin. Dzieląc to przez 24, otrzymujemy około 73 dni. Są to podstawowe obliczenia, które nie uwzględniają przypadkowych włączeń, które pojazd może napotkać podczas okresu uśpienia, zmian temperatury i innych czynników, które mogą wpływać na baterie. Nie trzeba dodawać, że powinna trwać dłużej niż 4 dni.
Pierwsze pomiary pokazały, że w okresie, kiedy pojazd powinien się wyłączać, nadal zużywał średnio 2A. Przy ciągłym poborze prądu 2A bateria 70Ah wystarczy nieco poniżej dnia i pół.
Używając rezystora 0,1 oma, przeprowadzono test na prąd pasożytniczy za pomocą PicoLog zgodnie z filmem Steve’a – https://youtu.be/20hByAiW-UQ?si=xXwnHFTOnE_EKcoI. Po ustawieniu można po prostu pozostawić PicoLog działający podczas szukania problemu.
Obserwowaliśmy, że system bezkluczykowego dostępu na tylnej klamce drzwi kierowcy pozostawał aktywny, co skłaniało pojazd do przekonania, że ktoś próbuje dostać się do środka przez pociągnięcie za klamkę. To ciągłe aktywowanie uniemożliwiało pojazdowi przejście w tryb uśpienia, co, jak wiesz, znacznie wpływa na rozładowanie baterii.
W próbie rozwiązania problemu odłączono złącze klamki drzwi, co pozwoliło pojazdowi przejść w tryb uśpienia, a zużycie prądu znacząco się zmniejszyło. Warto zauważyć, że jednostka główna systemu rozrywki (IHU) w tym pojeździe może zająć około 12 godzin, aby przejść w stan uśpienia. Jest to prawdopodobnie podobne do innych pojazdów, gdzie niektóre ECU mogą wymagać więcej czasu na wyłączenie niż się spodziewano. Istnieją również ECU, które mogą się włączać w ustalonych momentach cyklu uśpienia. Na przykład ECU telematyki może włączyć się, aby wysłać dane pojazdu, co nie jest usterką.
Po pozostawieniu na noc nie było dalszych zmian w poborze prądu, który wynosił między 30 mA a 10 mA, a napięcie baterii pozostało stabilne. Zadowoleni, że usterka została znaleziona, klamka drzwi została wymieniona. Z wciąż działającym PicoLog pojazd został ponownie pozostawiony, aby upewnić się, że wrócił do stanu uśpienia.