Poniżej mamy VW Passat Diesel 2.0 TD PD, który ma wolne i ciężkie kręcenie na zimno.

Używając PicoScope 4823 chciałem objąć wszystkie aspekty związane ze słabym kręceniem w jednym pomiarze, więc mamy:

Napięcie baterii mierzone na baterii 12 V (Kanał A) oraz na wyjściowym zacisku rozrusznika (Kanał E). Tutaj upewniamy się, że stan baterii oraz spadek napięcia w obwodzie dodatnim (w tym styki elektromagnesu) są prawidłowe przez okres słabego kręcenia.

Kanał B rejestruje spadek napięcia w obwodzie masowym rozrusznika Kanał C rejestruje prędkość/obroty silnika za pomocą czujnika wału korbowego Kanał D rejestruje prąd kręcenia (wykonana praca) Kanał F – przewód energetyzujący rozrusznik, aby zapewnić brak przerw w sygnale pobudzającym. 

 

Powyżej potwierdzamy, że spadek napięcia zarówno w obwodach dodatnich, jak i ujemnych jest akceptowalny.

Widać, że obwód energetyzacji pozostaje aktywny przez cały czas kręcenia.

Rejestrujemy moment, w którym silnik prawie zatrzymuje się (dzięki sygnałowi z czujnika wału) podczas kręcenia, a przepływ prądu do rozrusznika wzrasta.

Obraz ujawnia zużyte szczotki rozrusznika i co ważniejsze, jedna dodatnia szczotka zacina się w swojej obudowie i tylko okresowo łączy się z komutatorem.

Podczas powyższego testu wahałem się, czy rejestrować dane sygnału wału korbowego, ponieważ podłączenie do czujnika wału wymagało więcej czasu i trochę wysiłku. Patrząc wstecz na powyższy zapis, okazał się on nieoceniony dla diagnozy. Zauważ, że stan mechaniczny silnika był dobry i obracał się ręcznie bez problemów czy „twardych punktów”. Oczywiście rozwiązaniem tutaj była wymiana rozrusznika.

Wypełnij i Pobierz!

Najnowsze tutoriale, zaproszenia na szkolenia oraz informacje o nowych produktach PicoScope! Wszystko co potrzebujesz, żeby zostać lepszym diagnostą w jednym miejscu. Zapisz się do newslettera "Oscyloskop w Warsztacie"!

Mam już urządzenie

You have Successfully Subscribed!